Kreatívec sa nesmie báť provokovať svet

Všimli sme si na ňom zaujímavú vlastnosť. Nech sa mu smejú, koľko chcú, on sa nevzdáva a pridáva ďalšie na prvý pohľad šialené a nezmyselné nápady. Podľa neho však nimi oživuje ľudí a dáva ľuďom nové možnosti zábavy. Spisovateľ Toronto Nara (alias PhDr. M. Albert, PhD.) prichádza s novou myšlienkou, na poukázanie hodnôt literatúry. Prečíta vám aj velikánov literatúry Orwella, Dostojevského a iných. V taxíku. A zadarmo.

Vyhlasujete sa za aktivistu a kreatívca. Čo to znamená reálne?

„Reálne to podľa mňa znamená pretavenie slova na skutok. V hlavách rôznych kreatívcov vzniká veľké množstvo nápadov. No nie všetky sa dostávajú von. Takže vymyslieť len niečo v hlave, to svet nezmení k lepšiemu.“

Prečo ich nápady zostávajú ukryté?

„To neviem, možno je to o strachu. Ja som sa tiež niekedy bál chodiť s nápadmi von. Neskôr som sa aj pokúšal, ale odrádzali ma nezáujmom, alebo výsmechom.“

Kde nastal zlom, že ste išli s kožou na trh?

„Mojou prvou knihou. Napísaná bola deväť rokov. Hnila v nočnom stolíku. Načo tam komu bola? Postupne som si uvedomil, že s ňou musím vyjsť von. Odrádzali ma, že sa to nedá, alebo, že musím na to mať tisíce eur, inak to nepôjde, alebo, že čítať už nikto nechce. Nenechal som sa odradiť, išiel som do toho, hoci som do toho nenalial tisícky. Je jasné, že preto môžem vydávať len pár stovák kníh. Ale aj tých sto má obrovský význam.“

A čo také nové ste vymysleli?

„Ako ostatnú vec som vymyslel nový taxík, ktorý bude zadarmo. Jednoducho budem v isté hodiny zadarmo voziť ľudí. A cieľ bude jednak im pomôcť odviesť ich a zároveň ich autorským čítaním knihy pred jazdou kultivovať. Všetci sa potrebujeme kultivovať, všetci, hlavne v dnešnej dobe internetu potrebujeme literatúru. (Program, kde budem v ktoré dni jazdiť, sa dočítate na www.torontonara.webnode.sk). A môžem čítať aj iné knihy, než tie, ktoré som sám napísal. Dostojevského či Orwella.“

Niektorým ľuďom sa vaše nápady môžu zdať šialené. Neprekáža to, že vás odsúdia s odporučením na psychiatriu?

„Nie. Práve o to som spokojnejší. Úlohou kreatívca je rozhýbať stojaci svet. Provokovať. Rozhýbať ho smerom k duchovnu a k radosti. Dnes sa už nevieme skutočne radovať. Mnohí sa napríklad radujú pri alkohole, lebo akoby sa to už inak ani nedalo. A my kreatívci sme tu aj na to, aby sme vrátili ľudstvu radosť zo skutočného oddychu.“ (red), publikované v Martinsku a iných periodikách siete RegionPRESS č. 15/2015.

 

Spovede Toronta Naru