"Vykrádam" svojho kamaráta

 

Radšej to vysvetlím hneď na začiatok – tento titulok. Pojem vykrádania
používam v zmysle odkukávania nápadov. Ale, tak ako hovorí on,
použijem jeho vetu: Nápad sa stáva nápadom vtedy, keď sa zrealizuje.
Lebo môžeme mať aj tisíc nápadov, ale keď nezrealizujeme žiadny, tak
nápad ako taký je zbytočný. Nuž, ale pochopil som, že on mi mnoho
nápadov pošepne naschvál, a to práve preto, že chce, aby boli posunuté
ďalej, zrealizované. Jemu nezáleží, aby jeho nápad bol zrealizovaný
ním a na nejakej tehličke bolo vyryté jeho meno. Preto si dovoľujem
„vykrádať“ jeho nápady, lebo je to úctyhodné a právne. Rovnako si
prajem, aby ľudia „vykrádali“ moje nápady. Priam ich k tomu vyzývam.
Ba priam prosím – kradnite moje nápady, realizujte ich. Mnohé z nich
sú na www.torontonara.webnode.sk Zastavím sa ešte pri kresťanstve.
Beriem si za vzor Bibliu. V nej Kristus ukazuje, že sa zastáva
utláčaných, aj tých, ktorých v tej chvíli nazvali lumpami. Do
cudzoložnice kameň nehodil, rozprával sa s ňou, aj s lotrom na kríži,
dokonca oznámil jeho vstup do Neba, s mýtnikmi a farizejmi sa
rozprával. Zaujímavé veci, však? Nuž a nemáme byť takí aj my? Nemáme
chodiť evanjelizovať na miesta neevanjelizované? Alebo sa máte vytŕčať
v prvých kostolných radoch, dodržať do bodky všetky predpisy a naše
kresťanstvo tým začína a končí? Kašľať na mizériu, beznádej? Vari
Kristus nechodil medzi mýtnikov a hriešnikov? Naše kresťanstvo sa
často mení na dodržanie všetkého prikázaného a v odmietnutí človeka. A
tým v odmietnutí Krista. Takto však robili farizeji a zákonníci. Naše
kresťanstvo, ak neprijmeme človeka, nech je o ňom povesť akákoľvek,
stáva sa farizejstvom. Všetko do bodky je splnené, rodina hoduje,
modlí sa, ale človek, a aj Kristus v ňom ukrytý, je odhodený za dvere.
Nebuďme farizejskí kresťania, choďme k mýtnikom a hriešnikom,
evanjelizujme ich, pomáhajme im.  Neodsudzujme ich. Iba Boh môže
súdiť. Pomáhajme im. Robme viac ako evanjelizácia rodiny. Choďme do
ulíc, bavme sa s ľuďmi v krčme, ohlasujme im Krista. Zmeňme
kresťanstvo farizejské, tradičné, na kresťanstvo lásky, pochopenia,
odpustenia, vypočutia, prijatia. Ja som tiež bol dakedy úplne čistý
farizej. Nič viac. Postupne sa snažím ísť vyššie. Pomohlo mi v tom
prijatie hriešnika, veď sám som hriešnik. Veď kto mi dáva právo súdiť
na základe televíznych správ? A vôbec, kto mi dáva právo súdiť? Musím
si brať za vzor Krista, nie farizejov.

PhDr. Michal Albert, PhD.,
ekoaktivista a autor provokatívnych kníh, publikované v Bystricku 1. 4. 2016

Spovede Toronta Naru